Belajar Menulis, dokumentasi pemikiran perjalanan hidup.

11 October 2011

Siapa 'Aku'




aku???
siapa aku sesungguhnya
tak ada sapa yang memperkenalku pada diriku sendiri
bahkan akal tak mampu mengenali yg ada dalam akalku
lalu siapa??

siapa aku??
untuk apa aku bertanya
dan untuk apa juga aku menjawab??
sedang aku benar-benar tidak tahu diriku
apa kau tahu siapa kau??
mengertikah kau siapa aku??

tanya dan bertanya tanpa jawab
selalu demikian yang tertoreh di dinding semesta
alam??dia pun bungkam menunduk
atau langit??dia terlalu tinggi untuk sekedar menunduk dan berbisik ditelingaku
pada siapa aku harus bertanya??
jika semua membisu tanpa suara

siapa??
siapa aku??
kenapa begitu sulit sekedar mengetahui
dan sukar untuk sekedar mengerti
padaha itu ada dalam diri sendiri

wahai malam
apa kau punya jawaban atas resahku
apa kau sanggup berucap lantang untuk tanyaku
wahai, wahai, dan segala yang pantas dipanggil wahai
kasihlah aku teguran dalam sapa ucapan
berilah aku pengertian atas semua ini
aku hanya ingin tahu
siapa aku sebenarnya???







september akhir, sebagai awalan dalam 60 hari menulis puisi 
dalam toples lembaran lama tetesan tinta

0 komentar:

Post a Comment